Avril Lavigne: Let Go
Eleinte nem tudtam mit kezdeni a kis kamaszlánnyal, aki fekete-fehér
csíkos rocker-zoknit húzott a karjára - az MTV nálam általában „mozgó
háttérképként” funkcionál -, ám amikor végre meghallgattam a
„Complicated” klipjének zenéjét is, rájöttem, hogy valami egészen
különleges dolog van születőben. Később a lánynyakkendő-divatot
megszilárdító „Sk8er Boi”, majd a remekbe sikerült album végleg
meggyőzött, hogy nem egyslágeres promóciós fellángolásról lesz itt szó.
A külcsín ugyan összességében nem jött be, hiszen kinőttem már a mindenáron lázadásból és a polgárpukkasztó, jelen esetben bő gatyás,
deszkás fazonnal együtt járó lázadó viselkedés majmolásából, sőt, akár
az elfogadásából is, a slágeresen kemény, főként a punkból kinőtt, annak
elemeiből összerakott zene mindenért kárpótolt.
A számok Suzanne Vega jellegzetesen észak-amerikai, akusztikus gitárra épülő folk balladáinak, a hazánkban alig ismert Poe - nem a költő, író és kritikus Edgar Allan - alternatív kísérleteinek, és Avril honleánytársa, Alanis Morissette feminista
hévtől telített önkifejező dalainak elegyei, melyekben a modern,
huszonegyedik századi serdülők örömeit és gondjait szólaltatja meg egy szeretni való bakfishang.
Bár nehéz kiemelni bármit is a sok remekbe sikeredett nóta közül,
mindenképp említésre méltó a háromnegyedes, hatnyolcados nóták
szokatlanul nagyarányú jelenléte. Nálunk ilyesmit csak blues-dalokban
hallhatunk, az angolszász zenészeknek azonban, úgy tűnik, a vérükben
lehet a menüett, a keringő és más rokon táncok kellemes lejtésű
üteme.Közülük az „Unwanted” energiával teli, középgyors rocknóta, míg a
lemez nekem második legkedvesebb dalát, a lassan hömpölygő „I’m With
You”-t csodálatos csellószólam teszi igazán egyedi, megunhatatlan
slágerré.
Ha már a slágereknél tartunk, az MTV-ben egy időben állandóan játszott
„Complicated” némileg visszafogottabb, alaposabban, ötletesebben
meghangszerelt dal, mint amire a botrányosan naiv képsorokkal kísért
klipből emlékeztem.A „Sk8er Boi” a maga lázadó, lázító attitűdjével és
sodró ritmusával éppoly erőteljes, mint amilyennek a videó verzió
sugallja. Ám úgy hiszem, a gördeszkás fiú punk-balladája csak
áll-anarchia, nem a rendszer, az „establishment” valós kritikája, mint
annak idején a Clash vagy a Sex Pistols munkái voltak, hanem kamaszkori frusztrációk kitombolása, a visszavágás vágyának kifejezése.
Ugyanily rendkívüli még a „Too Much To Ask” a maga kellemesen feszült
disszonanciáival, és az akusztikus gitárokkal kísért, gyorsacska
„Tomorrow”, ami a kiváló harmonizálás és a tökéletesen eltalált refrén
révén fogja meg az embert. A már említett „I’m With You” mellett a lemez
megítélésem szerint másik legkifogástalanabbul megvalósított dala az
„Anything But Ordinary” városi balladája. Habár elsőre akár vontatottnak
is tűnhet a szám, a kissé Suzanne Vegát idéző, szép ívű és magas refrén
minden meghallgatáskor elvarázsol, és mintegy éteri aurába burkolja az
egész dalt.
Hogy a Let Go verejtékes munkával kidolgozott, profi alkotás?
Na és? Amíg a kilencvenkilenc százaléknyi izzadság mögött ott ragyog a
zsenialitáshoz szükséges csöppnyi ihlet, addig ki emelhetne kifogást a Sam Brown egykori
sikeréhez fogható nyitány háttérbe húzódó megteremtői, az egyéni és
megismételhetetlen hang mögött álló dörzsölt producerek és hangmérnökök
ellen? Inkább igyekezzünk átadni magunkat az észak-amerikai kontinens
legjobb hagyományait magába olvasztó muzsikának!
Avril Lavigne - Under My Skin
Gyakorlatilag ömlik a zenei tévékből a 19 éves kanadai kis hölgy.
Bárhova is kapcsolok 1 órán belül az ő arcocskája köszön vissza. Néha
csak a bevásárlásait közvetítik, néha beszélgetnek vele, sokszor pedig a
klipje megy. Megteremtette a marketing és a management. Megvették neki a
hatalmas sikert elérő ex-Evanescence dalszerző/gitárost Ben Moodyt. Aki
ismét és itt is Önmaga képére alakította a dalokat. Énekdallam
centrikus dalokat írt és játszik, a maga ismerős stílusában. Nem
véletlen a megismételt siker. Avril pedig igazán fiatalos és nőies
hanggal van megáldva. Így ez a párosítás, a management profizmusával
kiegészülve egy hallgatható albumhoz vezetett. A rockerebb tiniknek
pedig egy példaképhez.
Hogy kicsoda Avril? Magáról az énekesnőről kevés információt árul el a hivatalos életrajt.
"Az Egyesült Államokban a még tinédzser kanadai skater-girl minden
rekordot megdöntött: a "Complicated" az ország leggyakrabban játszott
videója. A kislemez a második helyen landolt, az albuma a "Let Go" a
Billboard lista 3. legjobbja lett. Az eladási mutatók a kisasszony
számára már 3 millió felett járnak, ami már több, mint dupla platina
lemezt jelent! Németországban is valamiféle Avril Lavigne-hisztéria van
kibontakozóban: a müncheni előadásán olyan mértékű lelkesedés fogadta,
hogy nem lehet szavakba önteni."
De ki ő? Egyenlő a zenéjével, és amit képvisel? Valószínűleg ezt a
képet lehet igazán eladni. Mindenesre ezt a pop-alternatív-darkos
vonalat ennél jobban nem lehet összerakni a tiniknek. A lemez úgy szól,
mint egy gőzgép. Az énekesnő hangja pedig vetekszik a stílus
legnagyobbjaival. (ha nem ő az, ugye...) Tisztán, érthetően énekel.
Gondolatai nem túl mélyek, de nem is ez a cél.
"Még mindig szeretek fiúkkal együtt lenni. Most az együttesemben
játszanak s úgy táncolnak, ahogyan én fütyülök - s ez szerintem jó is
így..."
Nekem ebben a műfajban Alanis Morrissette a csúcs. Avril sok mindent
ellesett tőle, és megfiatalítva produkálja. Gyakorlatilag az egész lemez
olyan, mintha egy Evanesence dalban Alanis énekelne. Minden dalból
sláger lehet, és lesz is. Hivatalosan minden dalnak Avril-hez van köze,
de erről csak a Milli Vanilli botrány jut az eszembe, és semmi más.
Tömegigényt elégít ki. A fiatalok darkosabb, de konszolidált igényeit.
Iagzán amerikai itt minden. Egy tökéletes énekhanggal megáldott, szép,
okos kislányról van szó. Aki tudja, hogy mit akar, és azt el is éri.
Lehet a lábai elé leborulni. Nem tudom, hogy még ezt a cselekményt
büntetnék-e, vagy sem...
Összegezve: a klimax még messze van... 10/6, és a tévékbe vele! Csak maradjon is ott!
Avril Lavigne: Under My Skin
Avril Lavigne az MTV punk-reneszánszának hullámán lovagolt be a
köztudatba, és ezért sokan nem is tartják valóban eredeti előadónak.
Pedig a kanadai kamaszlány hihetetlen tehetség, amilyenből csak
évtizedenként néhány születik a világban. Azt viszont én is elismerem,
hogy a deszkás-anarchista imidzs kissé visszataszítónak hatott, mikor a
zenecsatornák először játszani kezdték a „Complicated” hamar slágerré
vált klipjét.
Ezért is örültem annak, hogy a kizárólag az általános iskola és
a gimnázium határmezsgyéjén botladozó serdülőkön kívül most már a leglettebb urakra és hölgyekre is gondoltak, és a bő gatyát meg a khaki
pólót felváltotta a skót kockás szoknya, a kis fekete ruha és a farmerrel
hordott póló - egyszóval Avril tehetségén kívül immár nőiességével is
hathat a közönségére.
A leglettebb urakat és hölgyeket - amilyen én is vagyok - nem
véletlenül említettem, ugyanis a dalok mindegyike a rockzene fénykorának
sémáját követi: verse - (verse) - refrén - verse - refrén - híd -
refrén - refrén variáció (csupán a hard rockban elhagyhatatlan szóló
hiányzik), s ebből következően nosztalgikus hangulatával, mintegy tudat
alatt próbálja megfogni a potenciális rajongókat.A jól bevált sablon
mellé persze zeneszerzői lelemény és professzionális előadás is
szükségeltetik, máskülönben sem Avril, sem a kiadó nem számíthatna átütő
sikerre.
És a talentumon kívül éppen az invenció meg a professzionalitás emeli ki az Under My Skint
a többi hasonló kísérlet közül. A hangszeresek minden hangot tökélyre
vitt technikával szólaltatnak meg, még ha nem is Paganinit megszégyenítő
futamokról van szó, a vokális részek pedig gyönyörűen felépített,
izgalmas harmóniákban olvadnak össze az instrumentumokkal.
A komponisták - Avril mellett elsősorban Evan Taubenfeld és Chantal
Kreviazuk - ügyeltek rá, hogy még a „Fall To Pieces”-hez hasonló, kissé
unalmasabb nótákba is kerüljön legalább egy zeneileg kiemelkedő
pillanat, és az albumot záró „Slipped Away” se váljon nyálas
nagypapa-siratóvá. A számok többsége így kifejezetten kellemes, jó
értelemben vett slágerzene, és valahol éppen az a szimpatikus nekem
Avrilben, hogy felvállalja a popularitást. És ami a legfontosabb:
mérhetetlen zsenialitás kell ahhoz, hogy a punk erősen korlátozott
dallam- és harmóniakészletéből épkézláb, ütős slágereket gyártson
valaki!
Márpedig a punk Avril zenéjének alapja, amit a „Freak Out” gitárriffje, a közép gyors „Who Knows”, az Üvegtörők hangulatát
idéző „Forgotten”, no meg a lendületes „He Wasn’t” is bizonyít, mely
utóbbi nóta az album három legkiemelkedőbb számának sorát nyitja meg.
Ezek közül személyes kedvencem a „He Wasn’t”-ra rögtön következő „How
Does It Feel”, ahol a hídban Avril hangja mintha az ír Sinead
O’Connoréra emlékeztetne.
Már csak az a kérdés, mi lesz Avrillel, ha kinövi a bakfis-szerepet, és
komoly nőként kell kiállnia a színpadra vagy a stúdiók mikrofonjai elé?
De nem féltem őt, mert tehetsége és adottságai fényes karrierre
predesztinálják, és ha nem csinál valami meggondolatlanságot, akár a
rockzene Madonnája is válhat belőle.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése